Het idee op papier

Het is goed om je idee op papier te zetten. Wat ik nu ga beschrijven geldt voor veel producties. Het is niet gezegd dat je het ook altijd zo moet doen. Zelf zit ik meer te denken aan gerichte producties, die iets moeten vertellen, moeten opleveren. Daarnaast kennen we ook korte interessante documentaires, waar we minder op papier zetten, en gewoon maken. Je moet zelf een keus maken op welke wijze je een en ander wilt invullen en maken. Onderstaand voorbeeld is een voorbeeld als je een speciale productie wilt maken en waarbij je een budget nodig hebt.

Synopsis

We gaan kort omschrijven wat programma inhoud is. Je vat in 1 zin vat waar het over gaat.

 

Premissie.

Een premissie is een kernachtige zin. Het is datgene wat je als schrijver en regisseur in de kern, uiteindelijk wil zeggen met het verhaal.

 

Logline

Een logline is een heel korte synopsis van het verhaal of idee.

Het is niet langer dan een of twee zinnen waarin het Wie, Wat en Waar van het verhaal wervend wordt samengevat.

 

Synopsis

Geeft op maximaal 1 A4 een korte inhoud of verhaallijn weer van het uit te werken scenario.

 

Treatment

Dit is een doorlopende tekst waarin het verhaal en de gehele handelings verloop van de film zonder dialoog staat beschreven.

 

Pitchen

Het op papier zetten van een verkorte inhoud, met daarin toegevoegd de essentie van de verhaallijn, karakterbeschrijvingen, visie van de regisseur, kosten indicatie film.

Dit pitch dossier word als hand-out bij mogelijke fondsen en andere belanghebbenden achtergelaten.

 

Hieronder een voorbeeld van een synopsis.

 

 

Hoe kom ik aan onderwerpen?

  • Bid
  • Houd media in de gaten
  • Kijk naar behoefte die nog niet gesignaleerd zijn.
  • Onderwerp in de kranten
  • Culturele huid kruipen van doelgroepen??
  • Dingen die niet uit de Bijbel geleerd worden laten zien
  • Christen die verleiding tegenkomt die bijna in de wereld staat.
  • Type drama, documentaire
  • Mood board maken:
  • ìdeeen dat relateert aan onderwerp.
  • Train jezelf om creatief te denken.
  • Train je zintuigen door goed op te letten op informatie uit de media
  • Kijk om je heen in je omgeving.
  • Wat gebeurt er in de maatschappij, wat ruik je, wat voel je, wat hoor je.
  • Zoek onderwerpen bijv. via Facebook
  • Mensen bieden wat ze willen
  • Lees ingezonden brieven
  • Praat met mensen
  •  

Focus, your’e almost there

Programma maken is een kunst.

Niet moeilijk, veel tijd kwijt.

 

Een (televisie) programma maken is niet moeilijk, alleen erg tijdrovend. Tegenwoordig wordt het ons makkelijk gemaakt doordat apparatuur steeds kleiner is geworden en steeds meer kan. Voor een basis-set betaal je niet meer zoveel als vroeger.

 

Het monteren van video gebeurt bijv. op een laptop en je kunt zoveel wijzigen als je wilt, als bijv. beeldovergangen niet kloppen enz.

 

Wat is de grote kunst van een programma.

  • Kunst is te bedenken hoe het op tv eruitziet
  • Wat zien ze van minuut tot minuut
  • Spanning opbouw
  • Motivaties alle keuzes
  • Vergelijk je programma met ander programma’s
  • Neem de kijker mee, hij moet zich kunnen identificeren met de items en personen

 

Hoe maak je een visueel aantrekkelijk programma?

  • Welke handvaten heb je nodig
  • Visueel aantrekkelijk
  • Goede inhoud, is een inhoud die klopt.
  • Alle elementen komen in een logische volgorde voorbij
  • Spanningsopbouw
  • Kijker moet blijven kijken.

 

Een programma moet:

  • Zichzelf inspirereren, de ene aflevering schept de voorwaarden voor de volgende.
  • Duidelijke formule hebben met vaste elementen
  • Makkelijk instapbaar zijn
  • Nieuw en origineel zijn
  • Groot marktaandeel of gemaakt voor specifieke doelgroep
  •  

Programma maken is een kunst (2)

Kort overzicht van alle processen binnen een productie.

 

 

 

mr.versteeg@home.nl

+31(0) 6 415 73 027