Kritische noten voor christelijke programma's

Mag dat wel, kritische noten aangeven voor christelijke programma's. Zeker. Door kritisch te zijn op je eigen werk kom je op een hoger niveau. We hebben het hier over christelijke communicatie.

Wat willen we communiceren naar de buitenwereld. Visie is in dit verband heel belangrijk binnen de mediagroep. Zonder visie geen groei.

Wat zijn de nadelen van Christelijke Media.

 

Geweldig is een veel voorkomend woord.

We leven in een christelijke zeepbel, daardoor is de input vaak erg positief.

Kritiek houd je ook in deze zeepbel scherp.

Kennen we de belevingswereld van de (wereldse) kijker?

Snapt de kijker wat jij bedoelt.

Voorgangers en politici praten anders dan de wereld.

 

De grote valkuilen:

 

  • Niemand heeft kritiek
  • Je hoort wat je wilt horen
  • Men vindt alles geweldig.
  • Alles is goed
  • Geen tegenwerpingen
  • We zijn uit op eenheid
  • Iedereen is het eens met elkaar.
  • Is er iemand niet eens met een ander dan krijg je vaak de voorzin: “Ik hoop niet dat je het erg vindt, maar…”.

 

 

Vraag en uitdaging is: Hoe verander ik dit.

Screentest

 

Grote vraag is, hebben de mensen die je voor de camera zet weleens een screentest gedaan?

 

Het spreken voor de camera is anders dan het spreken in de kerk. Een voorganger in de kerk is een totaal ander beroep dan als het een onderdeel is van de media in de wereld.

 

Een tip is als je wilt weten of jou media boodschap overkomt, laat eens een buitenstaander kijken naar jouw product. Vraag hem of hij de inhoud van jou boodschap begrepen heeft.

 

Het komt vaak voor dat voorgangers voor de televisie komen, omdat ze voorganger zijn. Het wil niet zeggen dat een voorganger zo over kan komen dat de kijker het ook snapt.

 

Binnen je gemeente moet je eigenlijk op zoek gaan naar de geschikte persoon. Verder pas de opname aan de doelgroep die je wilt bereiken.

 

Hierin is de vorm en inhoud erg belangrijk.

Als je het hebt over dat we als mensen terug moeten naar het kruis, bedoelen wij dat geestelijk, maar anderen kunnen op zoek gaan naar het fysieke kruis, met als vraag “Waar staat dat kruis?”.

Ons product en de vrijwilliger.

 

Vaak maken we TV met vrijwilligers. Een vrijwilliger, hoe cru ook, mag je zien als een werknemer.

 

Een filmer zonder camera is je broeder, een filmer met een camera in de hand, werkend aan jou productie is een werknemer.

 

De TV bediening moet scherp zijn. De algemene christelijke producties hebben de volgende kenmerken.

 

  • Het is te wollig
  • We draaien er omheen
  • Voorganger  status, kijker heeft geen idee waar hij het over heeft door zijn taalgebruik en snelheid.
  • Discussie leiders moeten neutraal zijn en de discussie leidden. Vaak komt het voor dat de leider door zijn ambt niet neutraal is en er zich mee gaat bemoeien.
  • Beleefd zijn op, leuk in omgang, verschrikkelijk op televisie
  • Breng kernpunten aan in je verhaal
  • Breng kwaliteit in de omroep maar bekritiseer het wel
  • De norm is de televisie om je heen.

 

 

Voorbeeld:

Vaak willen we graag een Bijbelstudie op televisie zien. Hoe geef je dat vorm.

 

Wat werkt niet:

 

  • Bijbelstudies zoals we gewend zijn te volgen in de kerk.
  • Bijbelse feiten > Schrijf maar een boek.
  • Bijbelse feesten > Niet op TV
  • Bijbelse waarheden > geen emotie > geen overdracht.

 

Wat werkt wel:

 

  • Koppel een deel uit de Bijbel aan persoonlijke ervaringen van mensen.
  • Emoties op TV werken, gevoelens ook.
  • Creëer een spanningsboog.
  • Wit is geen wit als er geen zwart bij zit.

 

Spanningsboog (in de Bijbel)

 

Het principe van spanningsbogen vinden we al in de Bijbel!

 

 

 

 

 

 

 

Wat wil je bereiken met jouw programma.

Dit is wellicht het meest moeilijke deel, we willen ons niet conformeren aan de huidige programma’s, maar de vraag is: Wie wil je bereiken met jouw programma’s?

 

Adam en Eva

 

Spanningsboog:

       Eva de volgeling van Adam verleidt Adam

Lokale omroepen.

 

Als je gaat uitzenden via de lokale omroepen, dan krijg je nog andere uitdagingen.

 

  • Media principe: Alles wat te lang duurt is te saai
  • Grootste valkuil: “ We moeten uitzenden”
  • Deadlines
  • Is professioneler geworden, tijd van we maken even een programma is voorbij.
  • Kerk op televisie vereist toewijding
  • Hoe communiceer ik
  • We mogen en moeten hoge kwaliteit leveren.
  • We worden slachtoffer van wat televisie heet.

 

 

mr.versteeg@home.nl

+31(0) 6 415 73 027