Orde in de chaos

Hoe luidt dan ook al weer die Nederlandse uitdrukking, precies: orde scheppen in de chaos.

De God van de Bijbel laat zich dus het beste uitleggen als schepper van orde in de chaos. Hij is uiteindelijk water en duister en alle andere chaos machten de baas. Maar soms moeten we het ook zelf doen.

 

Chaos in de bestanden

We hebben zelf gemerkt dat het juist beheren van je bestanden essentieel is. Vaak zetten we overal en nergens allerlei bestanden neer, van geluid, beeld, foto's....herkent u dat?

En deze gebruik je weer in je video en/of audio editing programma.

 

Wist je dat de gebruikte bestanden in een montage, eigenlijk linkjes zijn naar de bestanden ergens op je schijf?  Dus als je 1 of meerdere verplaatst, dan kun je ze weer gaan opzoeken en dan rijst de vraag:

 

 "waar stonden ze ook alweer?".

Eigenlijk is een goede indeling op je harde schijf niet eens zo moeilijk.

 

Handig is een "jaar" map aan te maken, met daarin de datum en naam van de productie....

En met daarin alle bestanden welke je wilt gaan gebruiken.

 

 

Deel deze in op een voor jou zo gemakkelijke manier.

 

Wellicht is de indeling zoals links getoond, als basis te gebruiken. Ik gebruik vaak nummers om de onderverdeling te maken , dan gaat het sorteren ook ineens wat handiger.

 

Gebruikte files kunnen ook worden voorzien van datum en onderwerpnaam.

Dan krijg je niet meer 1001_01.mov maar 20140606_IV_bakker_01.mov., 20140606_IV_Jansen.mov.

 

Hierin is IV, interview, VO kan Voice Over zijn enz enz.

Het geeft duidelijkheid omtrent de inhoud van de file, van welk type het ook is.

 

 

Wat zetten we waar in.

 

01 Doc.

Hierin zet je alle documentatie in welke betrekking hebben op je project. Maak evt. een onderverdeling.

Zaken zoals mail verkeer kun je hier ook in zetten. Nummer deze mails.

 

Wist je dat als je een e-mail in outlook sleept in een map, deze automatisch een bestand aanmaakt.

 

02 Cards

Plaats hier alle kaarten welke je hebt volgeschoten.

Handig is datum, onderwerp, camera en card nummer op te nemen in de map naam.

Kopieer alles van de card erin.

 

Werk je met tijdcode, vul dan in het uren blokje het camera/card nummer in. Meestal zet je maar een uur op een SD kaart. Dus 00:00:00:00 (hh:mm:ss:ff), in hh vul je bijv. camera 1 card 1: 11.

Dus word het 11:00:00:00.

 

03 Editing

Hier zet je het project in van je editing programma

 

04 Footage

Hierin komen evt. ingelezen bestanden, zoals converteerd van card naar 1 bestand.

We maken vaak onderscheidt tussen A-roll en B-roll, of wel belangsrijkste opnames zoals bijvoobeld interviews, en opnames die toegevoegd zijn ter ondersteuning, bijvoorbeeld invulbeelden.

 

05 Graphics

Zet hierin foto's, afbeeldingen, titels, ondertitels enz. eigenlijk alles wat met graphics te maken heeft. Ook deze kun je weer onderverdelen.

 

06 Sound

Deze is gereserveerd voor muziek, voice over, room noise, sound effects.

 

07 Export

Dit is de map waarin je de gemonteerde versie kunt plaatsen. Bijvoorbeeld voor youtube, maar ook voor het maken van DVD's. Geef het product dezelfde naam als de productie naam, gevolgd door een versie. Maak geen gebruik van een _final versie, die bestaat namelijk niet.

 

Tot slot.

Wat hierboven is genoemd is een voorbeeld, niet de ultieme werkwijze. Maar je moet er wel over nadenken hoe je  structuur in je productie brengt. Structuur betekend sneller en overzichtelijker werken en kost je geen hoofdpijn.

 

mr.versteeg@home.nl

+31(0) 6 415 73 027