Reportages en kerkdiensten

Dit is een onderdeel dat het meest voor zal komen. Korte reportages, die laten zien welke activiteiten er spelen binnen en buiten de kerk. En natuurlijk de kerkdiensten. Hier is het van belang te bedenken voor wie deze gemaakt worden, kortom welke doelgroep?

Creëer een atmosfeer.

 

We kennen hierin een aantal facetten die de kijker kunnen triggeren en boeien. Bijvoorbeeld het bewust en onbewust niveau. Hoe word het gepresenteerd. De inhoud op zichzelf communiceert niet automatisch. Nee het geheim is hoe het gedragen wordt is de kern van de communicatie. En ook de atmosfeer die het verhaal omgeeft,dat communiceert.

 

Kijk eens naar het voorbeeld hieronder.

Ook God communiceerde

 

  • Mozes kreeg de wet, aarde beefde
  • Bergrede, midden in de natuur, geluid omgeving
  • Sfeer in de evangeliën, was niet een preek van Jezus deed, maar wat er omheen zit.

 

 

Radio versus televisie

Extra elementen geluid en tijd. Geluid beïnvloed de perceptie van tijd.

 

 

 

 

 

 

Tempo

Een film word vaak gemaakt in het geluidspoor. Tempo  veranderingen in een programma is het basis principe. Televisie communiceert 75% met geluid, 25% met beeld.

Programma met zwakke video is nog steeds een programma

Programma met daaronder een monotone geluidstrack is verschrikkelijk

 

Quote: Inhoud + sfeer = communicatie.

 

 

Traditie van Christelijke communicatie.

Betonnen pijp, luisteraar ene zijde, boodschapper aan andere zijde

Traditie is vaak 1 prediker, beter is 2 predikers, daardoor krijg je afwisseling in sfeer

 

  • In cultuur zit er een grote tolerantie wat sfeer betreft.
  • Het bouwen van een atmosfeer door tempo verschillen in geluid is vaak effectiever
    dan het bouwen van atmosfeer in het video.
  • Hoeveelheid word door een ieder anders ervaren
  • Verandering van temp word door iedereen ervaren.
  • Verandering in de spanningslijn, best aangevoeld in het geluid van het programma.
  • Hoe groter verschil in spanningslijn des te effectiever je communicatie.
  • Werkt het best als het van tevoren ontworpen is

Voorbeeld:

Prediker die monotoon 45 min praat, lijkt wel een 2 uur te praten

Rustig geluid lijkt langer te duren, gehaast geluid korter

Documentaire

Er zitten 4 elementen in een documentaire programma.

 

  1. Interview
  2. Voice over
  3. Muziek
  4. Achtergrond geluid.

 

De totale boodschap word zeer effectief als je die 4 gaat mixen.

 

Denk aan de volgende volgorde.

 

Muziek    Voiceover    Interview    Voiceover    Muziek

 

Eentonig geluid is grootste vijand van een programma. Ook de voice over is hier een onderdeel van. Een voice over moet een goede emotie meedragen. Lukt dat niet dan kan het funest zijn voor het product.

 

Ook kennen we de "Teaching methode", een methode waarbij er maar 1 spreker aan het woord is, met vaak een richting verkeer. Met welke elementen  kunnen we dat dan doorbreken. Eigenlijk is het een feit dat onderwijs van 2 mensen beter communiceert dan onderwijs gegeven door 1 persoon. Het geeft snelheid en afwisseling in het geheel.

 

God communiceert ook met verschillende mensen in de bijbel, dat geeft dus ook snelheid aan de Bijbel. U ziet de manier van communiceren is lang niet nieuw, maar gebeurt ook in de Bijbel.

 

EENTONIG

Opbouw.

Kijk eens kritisch hoe je die programma’s op bouwt.

 

Maak eens korte blokken, zing en spreek niet te lang. Nooit langer dan 3 minuten. In media land ligt dat bijna in eeuwig.

Na die 3 minuten, gebruik een ander beeld inhoud, wellicht 30 sec, het geeft afwisseling. Dus doe na 3 min even iets anders.

 

Daarnaast denk aan het volgende. Je wordt rustig van het geluid, maar niet van het beeld.

 

Bovenstaan is het communicatie principe: doe eens wat anders na een tijd. Wanneer je merkt, ik kom niet meer over, vraag je je dan af, waarom kom ik niet meer over.

 

Kerkdiensten

 

Een kerkdienst is in feite een zaal, en niet erg interessant, het is een registratie, meer is het niet. Maar door een goede voorbereiding kun je er een tv programma van maken.

 

Als je de dienst, de zaal fimt, wat mis je dan?

Simpel de sfeer niet te zien. Daarom is het aan te raden de binnenkomst, de verwelkoming, alles wat je meemaakt als mens in de dienst, te laten zien in de opname. Voeg emotie toe, want emotie raakt de kijker.

Emotie kan zijn het hartelijk begroeten van mensen. De onderlinge gesprekken aan het begin, net voor de dienst als men al zit. De onderlinge communicatie, de voorbereiding van de voorganger en de ouderlingen.

 

Voor de voorganger, geef een outline voor het programma, dat wat je van te voren gaat zeggen. Doorbreek het geluid. Creëer bewust gaten in het geluid.

 

Als programmamaker, loop rond in de studio/kerk, doe ideeën op, wees creatief. Communiceren is erover nadenken, uitwerken welke shots je wilt. Hoe maken we het interessanter voor de kijker.

 

Welke sfeer zet je neer in een dienst en / of opname?

mr.versteeg@home.nl

+31(0) 6 415 73 027