Hoe maak ik een productie spannend?

Video is een bijzonder medium. Het heeft de mogelijk om ons een in een hele andere wereld mee te laten nemen. Vaak worden we getroffen door de emoties, spanning, actie en vaak vereenzelvigen we ons met de persoon die in de video voorkomt. Hoe dat komt? Dat komt door de juiste opbouw van de video.

 

Een pakkende video kan het volgende bevatten.

 

  • Actiebeelden en beweging
  • Explosies, vuur, effecten en goed geluid
  • Inspirerende en overweldigende  beelden zoals landschappen
  • Wonderbaarlijke zaken die je ogen niet kunnen zien
  • Menselijke verhalen en emoties

 

 

Een saaie video bestaat vaak ui:

 

  • Politiek en bijeenkomsten
  • Zakelijk, economische en theoretische programma’s
  • Over statistieken, data, nummer: video en data journalistiek zitten nooit naast elkaar
  • Interviews (apart toch): video is niet ontworpen om mensen op te nemen die naast elkaar zitten en met elkaar praten.

 

Ondanks dit, zijn we toch bezig om over deze onderdelen video’s te maken. Een management bureau moet immers een film maken met cijfers en feiten.  We moeten toch interviews maken of niet soms? Of…

 

De grote vraag is nu: Hoe maak ik dit interessant.

 

“Er is geen onderwerp dat van zich zelf saai is, het is de presentatie dat het saai maakt”

 

Je kunt niet ontkennen dat er best veel interessante onderwerpen zijn, ook al lijken ze niet interessant. Het is de vorm waarin je dit giet, welke het interessant gaat maken.

 

 

De menselijke factor

Vertel een menselijke factor als basis voor het onderwerp. Emoties scoren hoog en nemen je mee de video in. Denk eens aan de stijgende gasprijzen? Vaak start men het item met een oude dame die haar keteltje water vult, en die zich zorgen maakt over het feit dat ze nu weer gas moet gebruiken, en daardoor haar gasrekening aan het eind van het jaar weer hoger zal zijn. Hoe moet ze dat betalen?

 

De achterliggende gedachte is de macht van de politiek, vanwege de olieprijzen internationaal en de rol van bijv. een sheik daarin die de olie bezit.

 

Deze aanpak is het succes van dit item. Ieder verhaal moet een menselijke emotie bevatten en moet visueel zijn.

 

 

Visualiseer

Als ieder verhaal een menselijke factor heeft, maak het zichtbaar door foto’s en beelden. Niet door woorden. Beelden zeggen meer, dan honderden woorden.

Een groot struikel blok is om te leunen op de voice over, dialogen of interviews.

Stel dat je het geluid uitzet, komt de boodschap dan nog over?

 

Een voorbeeld.

Je filmt een IT specialist. Maak niet een interview. Maar laat hem zien in zijn dagelijks leven, op zijn werk, er naar toe, tijdens lunch, in zijn vrije tijd. Bouw daar je verhaal omheen.

Als je dit goed doet kan zelf een special over een blogger, veranderen in iets speciaals.

 

 

Zorg voor verrassingen

We houden van verrassingen, omdat dit onze hersenen stimuleren, we worden er blij van. Allerlei stoffen gieren dan door het lichaam door die verrassing.

 

Hoe kan je kijkers op deze manier aan je video binden. In verhaal lijn kun je slim omgaan met een set-up en een punchline, het geen lastig is. Of gewoon de kijker dat geven wat nodig is, door als het ware met een vis in het gezicht te slaan

 

Een voorbeeld:

Als je wekelijks een interview maakt met de minister president, moet dan dat vanuit zijn werkruimte of…zou hij het gesprek ook kunnen voeren bij een kapper, waarbij de kapper de interviewer is. Wees creatief.

  Als het item niet interessant kan zijn, zorg er dan voor dat de video nut heeft. Er zijn mensen die bij een 20 minuten panel gaan zitten omdat ze weten dat die informatie zinvol voor hun is.

 

 

Wees kort

Sommige zeggen dat een goede video niet langer duurt dan 2 minuten. Een goed verhaal kun in minder dan 2 minuten vertellen. Maar eigenlijk is er geen vaste regel wat betreft tijd. Een goede film van 2 uur kan immers lijken alsof het maar 3 minuten was. Maar hoe dan ook, iets maken langer dan 5 minuten is het resultaat van  gemakzucht of ego.

 

Als je mij het volgende geeft, dan blijf ik kijken.

 

"Als je een menselijk verhaal hebt, dat je visueel verteld,

en voorzien van veel verrassingen,

dan kun je van mij uren aandacht krijgen."

 

Samengevat:

Als je niet interessant genoeg bent met je video, of we kunnen het nergens voor gebruiken, of het is niet kort en bondig genoeg. Dan heb je het verkeerde medium te gekozen.

 

Hieronder een workflow, en als je aan het eind dit met " yes" kan beantwoorden, dan kun je starten met je productie.

 

(Bron: Adam Westbrook / www.adamwestbrook.co.uk)

 

 

 

 

 

mr.versteeg@home.nl

+31(0) 6 415 73 027