Webinars

Media is een van de krachtigste communicatiemiddelen. Het stelt je in staat om allerlei onderwerpen visueel te maken. Internet is hierbij het communicatie platform. We leven namelijk in tijd van de opzoek generatie.

 

Manuals worden overal wel bijgeleverd, maar nooit gelezen. Het is veel makkelijker om even te zoeken op het internet en daar een how-to filmpje te bekijken.

Helaas is de kwaliteit vaak laag, en kan men wel uitleggen wat men doet, maar soms te snel, soms moeilijk te zien, soms niet verstaanbaar.

 

Maar hoe neem je nu een goede webinar op? Waar moet ik aan denken. Dat is wat ik u wil laten zien in dit gedeelte

Enkele voorbeelden.

 

Er zijn vele type media die we kunnen gebruiken om klanten kennis te laten met ons product. Ik beperkt me tot de volgende voorbeelden.

 

  • Documentaires
  • Instructiefilms (How to’s)
  • Werving
  • Presentatie van nieuwe producten.
  • Tip and tricks

Iedere productie heeft zijn eigen manier van opzet en inhoud.

Daarnaast verdient het de aanbeveling om bijvoorbeeld instructie films, per onderwerp aan te maken en kort te houden, 2-3 minuten.

 Het is wel handig alles eerst op te nemen en dan op te delen tot een aanvaardbare lengte.

 

Inhoud.

 

Voor wie?

De inhoud van een documentaire zal anders zijn, dan de inhoud van een instructiefilm, of een promotiefilm.

De documentaire is meer feitelijk gericht, de instructiefilm gericht op de gebruiker, terwijl een promotie film weer bedoeld is om kijkers, klanten te trekken.

 Iedere doelgroep vereist zijn eigen benadering.

 

Ik neem als voorbeeld een instructiefilm. Deze worden erg weinig gemaakt, en als ze gemaakt wordt, is het door de gebruiker en vaak op YouTube. Het grootste kenmerk van een YouTube film is dat het te vaak erg lang is, met heel veel praten, uitleg, maar het duurt minuten tot men to the point komt.

 

Start met wat je wilt laten zien.

Start met de uitleg van wat je wilt laten zien, en waar je uiteindelijk naar toe wilt. Maak gebruik van powerpoint slides, de juiste muziek, en de juiste intonatie. Voorkom dubbele tekstem, zaken die je al verteld hebt, maar steeds weer terugkomen.

Zodra je teksten herhaald, betekend dat: "je hebt te weinig tekst, maar je wilt toch de tijd vol praten". Houd het kort en krachtig, in plaats van lang en saai.

 

Als je iets laat zien van een bewerking in een programma, laat het zien en vertel wat je doet. De kijker wil vaak mee gaan doen en mee klikken.

 

Voorbeeld:

Je wilt een file openen, hoe ga je dat aanpakken.

Zeg je: "Ik open een file, genaamd ...., en hiermee start ik mijn editing"

Of zeg je "Ik ga eerst de montage openen. Ga hiervoor naar "File", klik op "Open" en selecteer de montage waarmee je wilt starten."

 

Grote voordeel van deze methode is, dat de gebruiker mee kan klikken, maar ook als je opgenomen beeld slecht te zien is, men mee kan doen. Het laatste mag niet voorkomen. Je moet ten alle tijde er voor zorgen dat iedere handeling te zien is.

 

Toolbox.

 

Welke programma's gebruik ik?

Ik gebruik zelf Snag-It, en neem op in 1920 x 1080.

 

Daarnaast is Zoom-It een erg handige applicatie waarmee je door sneltoetsen kan inzoomen op een deel van het scherm, maar ook kun je kort notities, pijlen, strepen creëren om je betoog te onderstrepen.

 

Het editen van de opnames doe ik in Premiere Pro.

 

Draaiboek

Belangrijk in het maken van deze films is een draaiboek. Zeker als je start. Je hoeft niet alle tekst uit te werken, maar het puntsgewijs laten zien van de onderwerpen, en ook alle muisbewegingen in een document helpt je de film goed op te nemen.

 

Hoe vaak kwam het bij mezelf niet voor, dat ik wat wilde laten zien, en het menupunt even vergeten was. Je kunt ook alle tekst uitschrijven, maar dan klinkt het vaak alsof je het voorleest. Het is erg moeilijk om bestaande tekst zo op te lezen dat het natuurlijk klinkt.

Je moet dus hierin een gulden middenweg vinden.

Voorbereiding en uitvoering

 

Enkele tips voor het voorbereiden en het opnemen (uitzenden) van een webinar of instructiefilm.

 

  • Noteer de stappen die je wilt tonen aan het publiek.
  • Oefen alle stappen totdat je er zeker van bent dat je het beheerst.
  • Het is soms handig om een bepaalde bewerking middels screenshots, of genoteerde stappen, op papier te hebben.
  • Zorg ervoor dat als je met 2 schermen werkt, dat alle vensters die je wilt laten zien zichtbaar worden op het scherm dat je deelt met de ontvanger.
  • Files die ingeladen moeten worden moeten klaarstaan in 1 map, en als je de opent moet je direct de map kunnen zien. (Het zoeken naar bestanden is onprofessioneel)
  • Zorg voor een glas water tijdens de uitzending, en drink vooral geen koffie voordat je start.
  • Zorg voor een extra persoon die de uitzending technisch ondersteund en evt. vragen noteert van de kijkers.

 

Je kunt overwegen de teksten uit te schrijven, maar het gevaar is dat je de teksten opleest. In dat geval is het gevoel bij het product niet meer aanwezig bij de kijker.

PowerPoint

Vaak maakt men gebruik van een Powerpoint in de oude 4:3 modus. beter is deze te gebruiken in de 16:9 modus, breedbeeld. Want iedere opname gaan we maken in HD 16:9. Nooit in de 4:3 verhouding. Want de schermen waarop mensen kijken heeft tegenwoordig de 16:9 verhouding.

 

 Als je bedrijf de 4:3 voorschrijft, maak dan de Powerpoint in deze modus,

en zet die later om naar 16:9.

Let op dat je wijzigen van teksten doet in de 4:3 modus,

anders krijg je teksten die wellicht niet meer passen in het beeld.

 

 

Wijzigen van het formaat kun je in de laatste versie van PowerPoint vinden bij:

 

Ontwerpen > Diagrootte.

 

 

Door aandacht aan het webinar te geven, laat je jouw kwaliteiten zien en die van het bedrijf.

 

Opname

De voorbereiding van een opname, of webinar, vergt tijd.

Zorg ervoor dat alles wat je wilt laten zien voor handen is. Inladen van media files, je moet ze snel kunnen vinden, openen van projecten moet foutloos geschiedden, niet dat je allerlei meldingen krijgt. En wat zeer storend is, vensters die openen op een ander scherm.

 

Veel mensen hebben de instelling, dat doe ik wel even.

 

 

Opstelling

Het meest ideale situatie is het gebruik van 2 beeldschermen. Of via een PC, of via een laptop met een extra scherm.

De laptop is hier het hoofdscherm (1). Alles wat op dit scherm getoond word, ga ik opnemen cq. uitzenden.

Het andere scherm (2), word mijn werkscherm. Het spreekt voor zich dat je een en ander ook kan omkeren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scherm 1 - Hoofdscherm:

Hier word het webinar op uitgezonden. Zaken zoals PowerPoint slides, het te tonen programma, websites die je verhaal ondersteunen, te tonen video's, worden geplaatst op dit scherm.

De achtergrond van het scherm is voorzien van een wallpaper van het bedrijf, of gewoon zwart.

Iconen en andere elementen mogen hier niet te zien zijn.

Alles word full screen weergegeven.

De weergave moet ingesteld zijn op 1920 x 1080, dit i.v.m. de video standaard.

 

Scherm 2 - Werkscherm

Dit is het werk scherm. Hier plaats je alle bediening elementen, zoals Snagit opnamebar, webex schermen, chat's, Q&A, de PowerPoint in presentator modus, de Windows taakbalk enz. enz.

 

De Windows taakbalk gebruik ik om het programma te activeren welke op scherm 1 te zien moet zijn.

 

Zo heb volledig overzicht en controle wat er gebeurt tijden de opname en uitzending. Door te klikken op de iconen op de Windows balk, kan ik het juiste programma selecteren om op scherm 1 te tonen. Op deze manier kun je ieder programma live laten gaan.

 

Geluid

Deze neem ik apart op met een goede microfoon. Het geluid is dan aanmerkelijk beter en helderder dan via een headset. De headset word wel aangesloten en gebruikt. Achter kunnen we het geluid van de opname (automatisch) synchroniseren met de video opnames.

In de nabewerking kies je dan voor het kwalitatief goed microfoon geluid.

 

 

Opname:

Welke bronnen neem ik op?

 

  1. Het werkscherm met snagit. (Formaat: 1920 x 1080!)
  2. Het geluid met de laptop en met de externe microfoon.
  3. En verder laat ik een opname mee draaien via webex, dit is mijn backup.

 

Verloop...

Ik log vaak 15 minuten tevoren in, en 10 minuten tevoren deel ik mijn scherm. In die tijd draait er een powerpoint hoe men het geluid moet instellen. Tevens test ik het geluid door regelmatig iedereen welkom te heten en te laten weten dat het een geluidstest is.

 

5 minuten tevoren start ik de opnames en controleer ik of het geluid goed binnen komt bij snagit en bij de opname recorder. Dit deel haal ik bij de editing eruit.

 

Editing

Ik laad alles binnen in Premiere Pro. Ook de leader en achtergrondmuziek. Ik gebruik Premiere Pro omdat ik geluid van de snagit opname en de opname op de recorder snel en eenvoudig kan syncen. Daarnaast kan ik een spoor met 1 frame verplaatsen, t.o.v zijn vorige positie. Op die manier kan ik het geluid makkelijk synchroon krijgen met de snag-it opname.

 

Camtasia biedt wat dat betreft niet de mogelijkheid om geluid te selecteren en met de pijltoetsen te verplaasten. Het kan wel met de muis. Ook sychroniseren zoals binnen Premiere is niet mogelijk.

Wel interressant is de mogelijkheid om anntoations te plaatsen en in te zoomen. Wat een mogelijke workflow is, om binnen Premiere het geluid goed te zetten en dan een export te maken naar MP4.

Heb je geen extra geluid, dan kun je de opname direct bewerken in Camtasia.

 

Dan selecteer ik de audio en video file, en via het snelmenu kies ik: Merge Clips. En merge dan alles op basis van de audio tracks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Dan maak ik een nieuwe tijdijn aan, plaats de ge-merged file op de tijdlijn. We zien dat de audio lijn langer is dan de video, omdat hier audio eerder is gestart de dan de video. Nu kunnen we het gedeelte op zoeken waar de info start.

Daar knippen ik de film en verwijderen ik de rest. Verder knip ik het eind eraf, zet aan de voorzijde en achterzijde de intro EPLAN en plaats de muziek.

Dan word het tijd om de tijdlijn te renderen naar MP4.

 

Degewenst gebruik ik die MP4 weer als bron voor het toevoegen van annottions en zoom in’s, en zoom uit’s, binnen Camtasia.

 

Na export, maak ik ook een export van de powerpoint en vragen in pdf formaat, en dat geheel word dan op de site gezet.

 

mr.versteeg@home.nl

+31(0) 6 415 73 027